Asset Publisher
ochrona lasu
Wiedza o procesach zachodzących w przyrodzie i kontrola stanu środowiska leśnego pozwalają leśnikom na wczesną diagnozę zagrożeń, mogących wpłynąć negatywnie na stan lasu. Każdego roku podejmują oni działania mające na celu zachowanie trwałości lasu i zwiększenie jego naturalnej odporności na czynniki szkodotwórcze.
Zagrożenia dzieli się na trzy grupy:
- biotyczne (np. szkodliwe owady, grzyby patogeniczne, ssaki roślinożerne);
- abiotyczne – ekstremalne zjawiska atmosferyczne (np. silne wiatry, śnieg, ulewne deszcze, wysokie i niskie temperatury);
- antropogeniczne – wywołane przez człowieka (np. pożary, zanieczyszczenia przemysłowe, zaśmiecanie lasu).
Ważnym zagadnieniem ochrony lasu w Nadleśnictwie Krasnystaw jest ochrona przed szkodnikami pierwotnymi (liściożernymi), takimi jak brudnica mniszka, strzygonia choinówka, poproch cetyniak czy boreczniki. W tym celu prowadzone są różne prace prognostyczne, np. liczenie samic brudnicy mniszki podczas przejścia przez zagrożone drzewostany w czasie kulminacji rójki, jesienne poszukiwania zimujących stadiów szkodników sosny.
Starsze drzewostany iglaste narażone są na szkody od szkodników wtórnych (uszkadzających drewno) takich jak cetyńce, korniki i przypłaszczek granatek. Ochrona przed tymi szkodnikami polega głównie na: wyznaczaniu, terminowym usuwaniu i wywożeniu z lasu drzew zasiedlonych , terminowym wywozie pozyskanego drewna z lasu.
Dla drzewostanów sosnowych na gruntach porolnych w Nadleśnictwie Krasnystaw największe zagrożenie stanowią patogeny grzybowe zwłaszcza opieńka. Drzewostany mieszane lub liściaste, rosnące na gruntach porolnych są na te czynniki bardziej odporne. Z pozostałych chorób grzybowych występują szkody od mączniaka prawdziwego dębu i rozprzestrzeniającego się w ostatnich latach raka gruzełkowatego w odniesienu do drzewostanów bukowych.
Gospodarczo znośne mają znaczenie szkody powodowane przez zwierzynę (sarny, łosie, dziki), którym zapobiega się w uprawach przez grodzenie oraz smarowanie repelentami.
Niewielkie fragmenty upraw modrzewia zabezpiecza się również przez palikowanie.
Bardzo ważnymi sprzymierzeńcami leśnika w walce z nadmiernym rozmnożeniem się szkodliwych owadów są ptaki. Aby poprawić ich warunki bytowania, wywieszamy w lasach budki lęgowe. Zimą, gdy panują trudne warunki, dokarmiamy również ptaki.
Węgorek sosnowiec - poniżej link do strony poświęconej kwarantannowemu nicieniowi węgorkowi sosnowemu i jego wektorowi – żerdziance sosnówce. Strona dostarcza usystematyzowanych informacji jak również rozszerza i popularyzuje podstawową wiedzę w zakresie tego problemu. Zamieszczono na niej informacje dotyczące sposobu pobierania prób drewna do badań, zasady odławiania chrząszczy żerdzianki sosnówki w drzewostanie, jak również materiały dotyczące identyfikacji morfologicznej i molekularnej nicieni.
https://www.agrofagi.com.pl/598,kwarantannowy-nicien-wegorek-sosnowiec
|
|
|
|
Asset Publisher
Nauka pójdzie w las
Nauka pójdzie w las
W dniach 13 i 14 maja 2025 r. odbędzie się bezpłatne szkolenie pod hasłem „Nauka idzie w las” adresowane do nauczycieli szkół podstawowych i średnich oraz osób prowadzących edukację przyrodniczą.
Głównym organizatorem wydarzenia jest Wydział Agrobioinżynierii lubelskiego Uniwersytetu Przyrodniczego przy współudziale Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Lublinie, Zarządem Okręgu Ligi Ochrony Przyrody w Lublinie oraz lubelskim oddziałem Polskiego Towarzystwa Leśnego.
W celu rejestracji oraz znalezienia szczegółów odnośnie szkolenia zapraszamy na stronę internetową:
Nauka idzie w las – bezpłatne szkolenie
W pierwszym dniu szkolenia, po serii wykładów realizowanych w budynku Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie (zarówno stacjonarnie, jak i w formule on-line), uczestnicy zostaną przewiezieni do szkółki leśnej w Osmolicach na zajęcia terenowe, natomiast drugi dzień upłynie pod znakiem całodziennych warsztatów terenowych, które zostaną przeprowadzone w kompleksach leśnych Nadleśnictwa Janów Lubelski.
Celem projektu jest kształcenie kadry pedagogicznej w zakresie przyrodniczym ze szczególnym uwzględnieniem środowiska leśnego i jego bioróżnorodności (w tym roślin leśnych i związków występujących między nimi, obecności ptaków śpiewających i ich rozpoznawania po głosach z wykorzystaniem prostych aplikacji), zasobów przyrodniczych, roli leśnika w otaczającej przyrodzie oraz równoważenia w gospodarce leśnej funkcji gospodarczych i pozagospodarczych jakie pełnią nasze lasy. Dodatkowo nauczyciele i edukatorzy otrzymają gotowe scenariusze – inspiracje do samodzielnego prowadzenia edukacji przyrodniczo-leśnej.
Marszałek Województwa Lubelskiego,
Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Lublinie
oraz Lubelski Kurator Oświaty.
Szkolenie realizowane w ramach projektu dofinansowanego ze środków NFOŚiGW i WFOŚiGW w Lublinie
z Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej. Wsparcia finansowego udzielił również JM Rektor UP w Lublinie oraz Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych.